Szeptember 25-én az MCC Győri Képzési Központjában izgalmas angol nyelvű előadást és pódiumbeszélgetés került megrendezésre "Germany's `Willkommenskultur': Impacts and Lessons" / "Willkommenskultur Németországban: Hatás és tanulságok címmel. Az előadó Prof. Dr. Oliver W. Lembcke, a bochumi Ruhr Egyetem politológia professzora volt, a Magyar-Német Intézet az Európai Együttműködésért vendégoktatója. A beszélgetést és Alexander Rasthofer, a Magyar-Német Intézet kutatási asszisztense moderálta. Az előadáson mintegy 50-60 fő vett részt, nagy részük győri MCC-s diák volt.
Az MCC Győr egyik hallgatója és Dömötör Mihály, az MCC Győr képviselője rövid köszöntője és bevezetője után Alexander Rasthofer bemutatta Prof. Dr. Oliver Lembckét, aki előadásában először a „Willkommenskultur” fogalmát tisztázta. Kifejtette, hogy a Willkommenskultur gondolata, amely csak a 2015-ös menekültválság idejében jelent meg igazán „vezérszóként”, a felvilágosodás és a humanizmus alaptételeire vezethető vissza, és egy nyitott, elfogadó és befogadó társadalom reménye. Az 54 éves professzor megjegyezte, hogy a „Willkommenskultur” az ún. befogadás kultúrája összességében végzetes kudarcot vallott. Ebből következik, hogy a „Willkommenskultur” kifejezésnek a mai német nyelvhasználatban túlnyomórészt negatív, pejoratív felhangja van.
Arra a kérdésre, hogy Merkel kancellárasszony és utódja, Olaf Scholz miért folytatták és folytatják a nyitott határok és a nagyrészt szabályozatlan tömeges migráció politikáját, Lembcke azt válaszolta, hogy ez nem csupán a társadalmi elfogadottság kérdése, hanem végső soron politikai döntés. Véleménye szerint ez azért nem sikerült, mert nincs egy koherens terv arra, hogyan lehetne a migráció kérdését morálisan helyesen megoldani. Merkel „Wir schaffen das” / „Meg tudjuk csinálni” mondata nem volt más, mint a meglepetés eredménye. Akkoriban egyszerűen nem számítottak egy ilyen migrációs hullámra, ugyanakkor meghozták a hosszú távon végzetes döntést, hogy azt beengedik.
Felmerült a kérdés, hogy a németek miért tétováznak még mindig annyira, hogy konkrét intézkedéseket hozzanak ezen a területen. Lembcke elmondta, ehhez jogi keretre lenne szükség és különbséget kellene tenni a menekültek és a migránsok között. A hiba abban rejlik, hogy bár elméletben ez megtörténik, és a jogi keret létezik, a kialakított irányelveket, amelyek elméletileg három évre korlátozzák a menedékjogot meghosszabbítás nélkül, a gyakorlatban gyakran kijátsszák, vagy egyszerűen nem hajtják végre. Elég például terápiát igénylő mentális betegséget szimulálni vagy megszabadulni a személyes iratoktól, hogy a német bürokrácia gyakorlatilag ellehetetlenítse a kitoloncolási eljárás megindítását. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az esetek többségében, ha már egyszer valaki átjutott a határon, maradhat. Másrészt az anyagi támogatás, az oktatási lehetőségek és a német egészségügyi rendszer felajánlása túl nagy ösztönzést jelent a migránsok számára, hogy vállalják a kockázatot. Arra a kérdésre azonban, hogy Németország szándékosan teremti-e meg ezeket az ösztönzőket, Lembcke határozottan nemmel válaszolt. Nem lát nagy stratégiát a német megközelítés mögött.
Lembcke szerint 2015-től kezdődő menekülthullámok hatásaira vonatkozó kérdés egyértelműen negatív képet fest. Ezt számokkal és adatokkal illusztrálta. Például 2015-től a migránsok termelékenysége folyamatosan csökkent. A segélyben részesülőké 70 százalékról mindössze 30 százalékra. A segélyek nélkül megélhetést biztosítani tudó migránsok aránya, valamint a súlyos bűncselekmények statisztikáiban való erős felülreprezentáltságuk pedig azt jelezte, hogy az integráció széles körben nagyrészt kudarcot vallott.
Ebben az összefüggésben az Alternatíva Németországért (AfD) a migrációs válság nagy haszonélvezője, mivel ez az egyetlen párt, amely nyíltan kiáll a „Willkommenskultur” ellen. Így a választók egy nagyon nagy része - bár nem szélsőjobboldali, és nem is feltétlenül egyértelműen a konzervatív spektrumhoz sorolható - mégis az AfD felé fordulnak, mivel ebben a kérdésben nincs alternatíva. A többi párt tűzfala az AfD-vel szemben ráadásul egészen más jellegű problémákhoz vezethet a jövőben, hiszen a többi párt koalíciós képessége tovább csökken. Különösen a CDU-é, különösen a keleti tartományokban, ahol az AfD már most is 30 százalék fölött van.
A panelbeszélgetés vége felé a közönség is lehetőséget kapott, hogy feltegye kérdéseit. Különösen nagy érdeklődést váltott ki, hogy a német Alkotmányvédelmi Hivatal az AfD ügyével foglalkozott. Bár az AfD alcsoportjai veszélyt jelenthetnek, az, hogy az alkotmányvédelem a demokratikusan megválasztott AfD-vel foglalkozott, de a zöld szélsőséges csoportok vagy egyértelműen erőszakos csoportok, például az Antifa felett szemet hunyt, a német jogállamiság valódi problémáira utaló jelek. Lembcke válasza szerint ebben nagy szerepe van annak, hogy Németországban a német történelem miatt az emberek más következtetéseket vonnak le, és a jobbról érkező veszélyt mindenkor lényegesen nagyobbnak tartják, mint a más irányból érkezőt. Az AfD elszigetelése helyett, ami Lembcke szerint csak növelné a népszerűségét, nyílt követeléseket kellene támasztani a párttal szemben A CDU-nak mindenekelőtt koalíciós hajlandóságot kellene mutatnia, de ennek elkerülhetetlen feltételeként a pártnak meg kellene szabadulnia nyíltan szélsőjobboldali tagjaitól.