A németországi nagyberuházások kivitelezési idejéhez viszonyítva rendkívüli gyorsasággal, valamivel több mint fél év alatt elkészült és kedden meg is nyílt az első cseppfolyósított földgáz (LNG) kikötő az alsó-szászországi Wilhelmshafenben. Körülbelül egy hónap múlva egy speciális hajó, egy úgynevezett úszó tároló és újragázosítási egység (Floating Storage and Regasification Unit, FSRU) fog érkezni a kikötőbe, majd jövő év január közepétől tartályhajókon érkezik a cseppfolyósított gáz Németországba – derül ki a Niedersachsen Ports, az Alsó-Szászország tulajdonában lévő kikötőüzemeltető kedden közzétett közleményéből.
„Helyes volt a korai döntés, hogy Wilhelmshafent választottuk az LNG-import csomópontjának” – mondta Olaf Lies (SPD), Alsó-Szászország gazdasági minisztere a megnyitón. Christian Meyer (Zöldek), Alsó-Szászország környezetvédelmi minisztere szerint az új kikötő nagyban hozzájárul a tartomány és Németország ellátásbiztonságához. Ugyanakkor elmondta, hogy csökkenteni kívánják a fosszilis tüzelőanyagok, köztük a földgáz behozatalát. „A cél az, hogy a lehető leggyorsabban átálljunk a klímasemleges zöld gázokra, és Wilhelmshafent a zöld hidrogén és a megújuló energiák északi-tengeri importjának központjává tegyük” – hangsúlyozta Meyer.
A szövetségi kormány 2023-ig végéig összesen hét ilyen úszó terminál fejlesztését tűzte ki célul annak érdekében, hogy diverzifikálja gázszállításait és enyhítse függőségét az oroszországi gázszállításoktól.
Ezen eseménnyel párhuzamosan a német földgáztárolók töltöttségi szintje elérte a 100 százalékot. Ennek fényében a tárolókapacitások üzemeltetői optimisták a következő hónapokkal kapcsolatban és bizonyosak, hogy Németország „jól átvészeli a telet”. Bár a gázhiányt „még nem lehet teljesen kizárni”, de a jelenlegi időjárási előrejelzések alapján ez „rendkívül valószínűtlen” – tették közzé az üzemeltetők. Még optimistábban tekintenek a 2023/2024-es télre, hisz a cseppfolyósított földgáz jövőre „nagy mennyiségben” áll majd az EU belső piacán rendelkezésre – utalva itt a januárban és az azt követően üzembe helyezendő LNG-terminálokra.